fbpx
РЕКРУТИНГ, ХЕДХАНТИНГ, АУТСОРСИНГ, АУТСАФФИНГ ПЕРСОНАЛА, ТРЕНИНГИ, РЕКЛАМНОЕ АГЕНСТВО
Складаємо резюме разом

Складаємо резюме разом

Поделиться:

РезюмеПротягом останніх кількох років кожному менеджеру нашої рекрутингової агенції, яка спеціалізується на пошуку спеціалістів фармацевтичного ринку, щоденно доводиться вивчати не менше десяти резюме кандидатів на різні посади – від Медичних представників до ТОП-менеджерів. За цей час у нас накопичилась певна кількість зауважень щодо типових помилок, які робить в них переважна кількість здобувачів. Тож ми вирішили поділитися цією інформацією з тими, кому вона буде цікавою. Пропонуємо спробувати розібратися в цих помилках та у тім, як їх уникнути. А підчас цього розбору складемо план «правильного» резюме.

Резюме – це короткий опис вашого професійного шляху, мета якого звернути увагу роботодавця на вас, як на спеціаліста, який відповідає профілю вакантної позиції для запрошення на очну зустріч. Саме на ній ви матимете змогу докладно розповісти про себе й переконати роботодавця в тім, що ви є найкращим зі спеціалістів, гідних зайняти вакантну посаду. Але про це поговоримо трохи пізніше, в наступній статті.

Існує три основних типи резюме – хронологічне,  функціональне та комбіноване. Не вдаючись в детальний їх розгляд, можна сказати наступне. Перший тип – хронологічне, покликане підкреслити етапність зростання професіоналізму кандидата, його досвід, що напрацьовувався в логічній кар’єрній послідовності, і тепер дозволяє йому претендувати на дану вакантну позицію. Другий – функціональне, робить акцент на знаннях, навичках, і головне, професійних досягненнях кандидата, відсуваючи на задній план простий перелік місць роботи. Часто таке резюме готують ті, хто намагається змінити сферу діяльності (наприклад, перейти з ринку FMCG до фармацевтики) або профіль посади (маркетинг на менеджмент, чи навпаки). Зрозуміло, що третій тип – комбіноване резюме, є компіляцією двох попередніх і дозволяє не втрачаючи хронології викладання, підкреслити досягнення як на кожному місці роботи, так і загально-кар’єрні. Такий тип здається нам найбільш цікавим та безпрограшним. Тож план його написання ми й спробуємо розробити в цій статті.

Гарно написане резюме має відповідати кільком важливим ознакам – цільове, інформативне, достовірне та акуратне. До нього прийнято прикладати супровідний лист, мета якого розкрити ціль вашого звернення саме в ту компанію, куди ви хотіли б працевлаштуватись. В листі бажано коротко висвітлити, що саме дає вам підстави вважати, що ви є найкращим спеціалістом, якого варто винайняти. Проте такі листи останнім часом досить рідко додають до резюме спеціалістів початкового рівня, тому ми не будемо детально зупинятися на них.

Цільове. Тут все просто. Уявімо собі провізора, який кілька років тому закінчив Університет і після його закінчення працював якийсь час в аптеці за першим столом, потім завідуючим аптекою, і останній рік медичним представником. Кілька днів тому він разом з колегами був скорочений і сьогодні він знову шукає роботу МП. Він має вже досвід роботи на трьох різних посадах, з різними функціональними обов’язками. На чому він має робити акцент в резюме для пошуку роботи МП? Чи взагалі йому достатньо зробити хронологічне резюме? Зрозуміло, що в даному випадку резюме має бути написано з підкресленням його навичок, здобутих на аналогічній посаді, та на досвіді роботи саме в якості медичного представника. Коли б він вирішив повернутися до роботи завідуючим аптекою, резюме варто було б переробити, змістивши акценти у бік його компетенцій, властивих саме цій посаді.

Інформативне, в нашому випадку означає викладення в резюме необхідної, але достатньої для первинного оцінювання, кількості інформації про вас, якої потребує рекрутер або роботодавець для вирішення основного питання на даному етапі – чи запрошувати вас на співбесіду, чи відкласти ваше резюме в архів. Щоб зрозуміти, яка саме інформація має бути в ньому відображена, уважно вивчіть наведені у вакансії, на яку ви збираєтесь відгукнутись, вимоги до кандидатів. Складіть своє резюме так, щоб дати схвальні відповіді на всі ті вимоги, або принаймні на більшість із них. Якщо ви збираєтесь самостійно розмістити своє резюме на сайтах пошуку роботи, варто вивчити кілька об’яв про вакансії на які ви претендуєте, і в своєму документі орієнтуватися на їх вимоги. Наприклад для позиції Медичного представника такими вимогами частіше за все бувають наступні:

  • Профільна освіта – вища медична або фармацевтична для рецептурного напрямку, для безрецептурного останнім часом компанії готові винаймати людей також із вищою біологічною освітою, ветеринарною, середньою медичною або фармацевтичною.
  • Досвід роботи – бажаний але не для всіх компаній обов’язковий. Іноді краще не мати досвіду взагалі, ніж мати «в анамнезі» три робочих місця по три-шість місяців кожне.
  • Наявність водійського посвідчення – критична для більшості компаній, але і його відсутність все ж дає шанс отримати роботу у багатьох «молодих» компаніях, які ще не надають службовий а/м працівникам зовнішньої служби.
  • Навички володіння ПК – найчастіше в роботі потрібні знання та досвід використання програм MS Word, Excel та PowerPoint, CRM систем. Якщо вони критично важливі в майбутній роботі, будьте готові до їх перевірки безпосередньо підчас співбесіди.
  • Часто можна зустріти вимоги, які неможливо підтвердити просто наявністю сертифікатів чи дипломів – здатність швидко навчатись, стресостійкість, комунікабельність, пунктуальність, чесність, вмотивованість. Ці психологічні особливості будуть оцінюватись роботодавцем вже підчас співбесіди чи можливого додаткового тестування.

Акуратне оформлення. Можливо не кожен, хто читає цю статтю, вже мав змогу приймати участь у тренінгах з комунікацій які навчають правил знайомства, але напевно кожен чув приказку «зустрічають по одежці». Так от, «по одежці» зустрічають не лише людей – те саме стосується і першого враження від вашого резюме.

Акуратність – наше все. Порядок в резюме має відображати порядок у ваших думках (звісно, якщо ви претендуєте не на посаду креативного директора, або іншого творчого спеціаліста). Візуально загальний вид має справляти враження цілісного документу.

  • Оптимальна кількість сторінок в резюме – дві. Максимум – три. Зазвичай, перший, хто бачить ваш «життєпис», це так званий рекрутер – той, хто має з’ясувати його відповідність профілю вакансії щоб вирішити, чи запрошувати вас на співбесіду. За обмежений час він має переглянути велику кількість резюме, отриманих на поштову скриньку чи через месінджер, або відфільтрованих на сайтах пошуку роботи. Тож довга розлога розповідь на багато сторінок навряд чи додасть вам «балів». Занадто коротке ж, менше ніж на дві сторінки, навряд чи дозволить вам надати про себе більше інформації ніж анкетні дані та простий перелік місць роботи. І скоріше за все змусить рекрутера думати про брак необхідного досвіду. Отже такі резюме відповідають позиціям початкового рівня, які не вимагають значного досвіду роботи.
  • Розташуйте текст на сторінках так, щоб ваше резюме не виглядало дитячим малюнком, чи аляповатим абстрактним живописом – рівні поля, візуально відокремлені блоки, мінімум стилів та кольорів.
  • Шрифти. Не зловживайте їх кількістю, різноманіттям розмірів та кольорів, курсивів, «жиру» та підкреслень (знову ж таки, якщо ви не шукаєте посаду дизайнера). Рекомендую весь текст набирати одним шрифтом одного розміру – простим, який можна легко і бігло читати – Arial, Calibri, Open Sans, Tahoma. Не варто вибирати шрифт із завитками різної складності, це тільки ускладнить його сприйняття. Збільшувати розмір того ж шрифта рекомендуємо лише для заголовку, в якості якого будуть ваше ім’я та фамілія. Виділяти кольором (не дуже яскравим) рекомендуємо однотипну інформацію, наприклад роки. Крім основного чорного кольору не варто додавати більше двох інших, причому один з них може бути сірим (для додаткової інформації). Виділяти жирним шрифтом бажано також однотипні речі, наприклад Заголовки розділів резюме.
  • Підзаголовки (обов’язки, досягнення) можна виділити курсивом, а їх перелік маркованим або немаркованим списками. Бажано для заголовків та підзаголовків робити різні відступи, щоб додатково візуально виділити їх.
  • Заголовок «Резюме», або «Curriculum Vitae», чи просто «CV» взагалі не потрібен – що це є воно, зрозуміло вже з назви самого файлу.
  • Найпоширенішими форматами файлу резюме є Word та Pdf. Втім, це не єдині можливі текстові формати. Зважайте на те, що Pdf файли складніше правити (тільки спеціальними програмами) – зберігайте в ньому якщо впевнені у відсутності помилок і хочете, щоб ваше резюме потрапило до роботодавця саме в тому вигляді, в якому ви його створили. У протилежному випадку краще надсилайте файл у форматі Word – рекрутер зможе виправити якісь помилки чи після вашої співбесіди внести якісь узгоджені додаткові дані, чи просто робити собі нотатки в електронному вигляді.
  • Назва файлу має містити кратку, але повну інформацію Хто, На яку посаду й Коли його надіслав, тому що часто резюме зберігаються, самі ж листи зі скриньки видаляються, і з ними може втрачатися важлива частка супровідної інформації. Тож можна наприклад дати файлу таку назву: «Резюме Петренка Петра на посаду ОТС МП Київ від 01-01-21».
  • Грамотність. Це те, що також характеризує ваш рівень. І тут Word є для вас незамінним помічником, перевіряючи орфографію, підкреслюючи червоною хвилястою граматичні помилки, а синьою – стилістичні. Зверніть увагу на пунктуацію – нажаль, навіть отримавши вищу освіту, дехто не знає, що пробіл ставиться не до крапки або коми а після. Причому після них іде пробіл у будь-якому випадку. Найчастіше помиляються в такому: «і т.д.», «В.В.Петренка», «ім.Петренка». Але часто буває й таке: «білий ,красний ,зелений». Також треба пам’ятати, що пробіл між словами ставиться лише один, а не два-три, чи більше. Якщо скобка була відкрита, то вона обов’язково має бути й закритою. Слідкуйте за загальновживаними словосполученнями: «лідер думок Не полініться, передивіться перед відправкою уважно свій текст ще раз (червоні та сині хвилясті дуже помітні), та за необхідності зробіть виправлення.
  • Коли ви надсилаєте резюме роботодавцю самостійно і при цьому користуєтесь канвою від певної кадрової агенції або сайту пошуку роботи, частіше за все ви залишаєте вбудовану рекламно-презентаційну інформацію цієї компанії – це є ваша маленька вдячність їй за користування цією проформою. Але завжди варто критично її переглянути, тому що іноді вона містить зайві вимоги (графа «факс» – хто їх сьогодні використовує?; графи «сімейний стан» та «діти» – незаконна вимога; графи «безпосередній керівник», «причина звільнення» – додаткова інформація, яка може бути з’ясована підчас співбесіди). Якщо ви залишили ці графи в документі, виникає питання, чи не підійшли ви занадто недбало або формально до його складання?
  • Якщо ви користуєтесь чиєюсь проформою, також звертайте увагу на співпадіння мови проформи та вашого власного тексту. Бажано щоб весь текст резюме був складений однією мовою. Виключенням можуть бути назви іноземних компаній-роботодавців (PharmaPharm Ltd.), лікарських засобів (Pharmopharminum), які краще наводити мовою оригіналу. Не варто писати в різних фразах одне поняття по-різному: «опініон лідер», «opinion leader» та «opinion-лідер». Якою саме мовою надсилати резюме, вирішує кожен сам, враховуючи власні вподобання, вимоги законодавства (в першу чергу для державних компаній) або додаткові вимоги роботодавця (англійська мова для певних позицій). Проте відомо, що подаючи резюме іноземною мовою на позицію, яка не вимагає її знання, ви можете навіть зашкодити його позитивному розгляду.
  • Скорочення. Не варто зловживати ними, а тим більше використовувати скорочення, які не є загальноприйнятними. Але, якщо ви впевнені, що роботодавець вас зрозуміє – будь ласка (ПМ – Продакт менеджер, МП – Медичний представник, ЛЗ – Лікарський засіб та інші).
  • Якщо ви додаєте до резюме своє фото, варто подбати про його адекватний формат. Якщо немає особливих вимог (кастинг модельної агенції), бажано щоб фото відображало ваше лице з приємною посмішкою. Помилки, які часто трапляються в резюме здобувачів «офісних» вакансій: фото в повний зріст, де практично не видно лице; жінки досить часто надають світлини у невідповідному одязі – від глибокого декольте до пляжного костюму; чоловіки полюбляють так званий «солідний вигляд» – за столом перед комп’ютером, смартфоном, або підчас виступу перед аудиторією на фоні якихось банерів або стендів. Останнім часом і ті, і інші охоче демонструють тату на відкритих частинах тіла. Слід також пам’ятати про розмір фото, від якого залежить загальний розмір файлу резюме. Зазвичай достатньо щоб його розмір складав 300х400 пікселів. «Вага» такого фото буде десь біля 30 КВ, що не дуже «обтяжить» основний файл. Розташувати фото бажано в правому чи лівому верхньому куті, в залежності від того, куди на фото ви дивитесь (погляд краще направити к центру сторінки). Зверніть увагу на «обтікання» фото текстом – рекомендоване «навкруги рамки», що дозволить вам зекономити простір сторінки і не залишати на ній білих плям.
  • Дати в резюме можна наводити з різним ступенем точності: дата народження – день.місяць.рік, дати навчання – рік вступу-рік випуску, дати тренінгів – достатньо лише роки. Дати ж працевлаштування обов’язково вказувати так – місяць.рік. Для роботодавців це критично для визначення тривалості роботи на кожному робочому місці, напиклад – якщо наведені дати 2009-2010, то це скільки часу? Рік і два місяці з 12.2009 до 01.2010, чи два роки з 01.2009 до 12.2010? Різниця майже в два рази.
  • Чого однозначно не має бути в резюме – зайвих подробиць, дублювання інформації, пишномовного стилю (як в презентаціях агентів MLM компаній кінця 90-х), розлогих складнопідрядних речень, марнослів’я («на основі партнерства», «активно працював», «розвивав взаємовигідні відносини», «проведення клінічних випробувань з ціллю визначення ефективності препарату», «успішне проведення презентацій»).
  • Порядок наведення інформації в резюме має значення. Необхідність пройти первинний відбір на відповідність профілю вакансії за великої кількості конкурсантів, змушує виносити найважливіші речи на початок документу. Зазвичай це знання, навички та досвід. На наш погляд порядок має виглядати наступним чином:
    • Ім’я та Фамілія та фото. Цікаво, що у західних країнах спершу іде ім’я – Дієго Марадона, для пострадянського ж простору характерний зворотній порядок – Іванов Іван;
    • Особиста інформація (локація, вік або дата народження, телефон, електронна поштова адреса, за бажанням – додаткові засоби зв’язку на кшталт Skype, та посилання на профілі в соціальних мережах, в першу чергу Linkedin);
    • Ціль пошуку (рекомендуємо вказувати лише одну позицію, яка повністю співпадає з назвою вакансії, на яку надсилається резюме);
    • Очікуваний рівень доходу (зазвичай вказують мінімальну бажану суму постійної частки заробітної платні після відрахування податків – «від … грн нетто»);
    • Ключова інформація (це САМЕ ТІ найважливіші знання, навички та досвід, які відповідають САМЕ ЦІЙ вакансії, стисло окреслені в кількох реченнях);
    • Освіта, перерахована в порядку зворотної хронології (роки початку навчання та випуску, навчальній заклад, факультет, кваліфікація), в тому числі різноманітні довгострокові курси, що додали додаткові компетенції і значно підвищили вашу кваліфікацію (з маркетингу, менеджменту, аналітики, SMM, digital, бухгалтерські та інші);
    • Досвід роботи, перерахований в порядку зворотної хронології (місяці та роки працевлаштування та звільнення для кожного місця роботи, назва установи чи підприємства, займана посада, відділ або напрямок, перелік посадових обов’язків, перелік досягнень; при чому, посадові обов’язки має сенс перераховувати лише для останніх однієї-двох посад, та/або аналогічної тій, на яку претендуєте; перелік обов’язків для всіх без виключення робочих місць призведе лише до збільшення об’єму резюме і відволікання уваги від ваших основних компетенцій; якщо вважаєте за необхідне, можете додати посилання на сайти компаній-роботодавців, перелік продуктів та цільових аудиторій з якими ви працювали, інші значущі деталі);
    • Бізнес-тренінги, в яких брали участь (не плутати з «продуктовими» навчаннями; можна перерахувати в порядку зворотної хронології з наведенням імені тренера або тренінгової компанії, можна просто вказати кількість або з якою періодичністю вони відбувались, можна вказати найважливіші для зростання ваших певних компетенцій, пам’ятаючи, що визначення їх дійсного рівня відбуватиметься підчас очної співбесіди);
    • Додаткова важлива інформація (наявність водійського посвідчення та досвіду керування автомобілем, готовність до відряджень, знання іноземних мов тільки якщо того вимагає профіль вакансії, рівень користування комп’ютерними програмами MS Word, Excel та PowerPoint або іншими за вимогою, досвід користування CRM системами);
    • Особисті якості за власною оцінкою (дехто не звертає на цей пункт уваги, вважаючи що він вельми суб’єктивний а тому недостовірний, а дехто перевіряє ці якості за допомогою всіляких тестувань);
    • Хобі (останнім часом вказують не часто, але для оцінки на позиції менеджерів середньої та вищої ланки на нього можуть звертати увагу);
    • Референс-лист (значущий пункт, будь ласка, наведіть контактні дані кількох осіб, які співпрацювали з вами протягом останніх кількох років і можуть дати вам об’єктивну характеристику – безпосередніх керівників, підлеглих, колег вашого професійного рівня, співробітників компаній-партнерів та контрагентів; Ім’я, Фамілія, посада, телефон)

Достовірність. Треба розуміти, що достовірність любих даних, що ви надаєте, не повинна викликати будь-яких сумнівів.

  • Ваше фото для резюме не є обов’язковим елементом але більшість роботодавців бажали б його бачити. Причому виключно актуальне фото, не більше, як річної давнини. Нажаль багато-хто не дотримується цього правила, вважаючи, що останні фото представляють їх гірше ніж «минулорічні». Але невідповідність світлин вашому віку буде видно практично напевно. Пам’ятайте, недовіра до одного пункту може викликати недовіру як до інших пунктів, так і до резюме в цілому.
  • Вік вказувати також не обов’язково, але для багатьох роботодавців це є критичним фактором. З’ясувати його хоча б приблизно не стане проблемою – зробити це можна за датами отримання вищої освіти, через соціальні мережі, інформацію з месінджерів за вашим телефонним номером, телефонні Інтернет-довідники і т. д. Тож чи варто приховувати те, що стане відомо в будь-якому разі?
  • Відповідність дат, компаній, посад, що ви займали, наведених в резюме тим, що вказані в трудовій книзі. Звісно, ніхто не запрошує вас на співбесіду з повним пакетом документів (паспорт, диплом, трудова, водійське посвідчення, сертифікати про проходження тренінгів або курсів), але підчас працевлаштування відділ кадрів ретельно звіряє цю інформацію. Тож варто ретельно перевірити все, щоб не отримати зайві питання, або навіть відмову у співпраці, коли ви вже звільнились з попереднього місця роботи. Це стосується помилково наведених даних. Але, нажаль, існують випадки навмисного маніпулювання ними. Кожен рекрутер стикався з таким неодноразово. Коли людина знаходиться в пошуку роботи, вона часто робить розсилку свого резюме по багатьох компаніях, і в тому числі рекрутингових агенціях. Людина знаходить роботу в одній з компаній, але її резюме залишається в базах даних всіх інших. За кілька років, підчас чергового пошуку роботи нове резюме цього спеціаліста, яке він «адаптував» під бажану нову посаду, знову потрапляє туди, де вже є попереднє. Будьте впевнені що рекрутер їх обов’язково порівняє. І побачить, що там де три роки тому була вказана посада «Медичний представник», сьогодні вже написано «Старший медичний представник», або навіть «КАМ» чи «Регіональний менеджер». Для таких резюме існує один шлях – так званий Black List, потрапити до якого означає серйозно зіпсувати репутацію. Слід пам’ятати що будь-який професійний ринок є досить тісним, а інформація, незважаючи на законодавчі обмеження, розповсюджується ним доволі швидко.
  • Досягнення, які ви вказали у вашому резюме, перевіряються достатньо легко за допомогою аналітики продаж, яку кожен менеджер може подивитись у PharmXplorer. Ця, або інші програми дозволяють бачити не тільки обсяги, але й динаміку продаж певних ЛЗ у регіоні вашої відповідальності за період роботи, що ви вказали. Тому не варто наводити дані, які не можуть бути підтвердженими документально.

Для того, щоб ви могли візуально оцінити форму резюме, яку ми щойно обговорювали, пропонуємо подивитись на неї в україномовному та російськомовному варіантах.

Сподіваємось, ця стаття стане в нагоді не тільки тим, хто вперше створює своє резюме, але й усім хто збирається шукати нову роботу та оновити існуючий документ. Звісно, запропонована нами форма резюме не є єдино можливою, а тим більше обов’язковою, але вона є досить універсальною та зручною для сприйняття і роботи з нею.

Бажаємо всім знайти роботу своєї мрії!

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *